Pelien tulevaisuus

Suomi kuuluu peliteollisuuden kärkimaihin. Maata on kehitetty kohti teknologisesti toimivaa yhteiskuntaa, ja erityisesti nuorten osalta löytyy vahvaa tietoteknistä osaamista. Nykyisin pelaaminen nähdään myönteisenä asiana.

vr_476877973Suomessa pelimaailma työllistää nykyisin sankan joukon nuoria innovatiivisia toimijoita, joilta odotetaan alalla tarvittavaa kykyä kehittää, kehittyä ja rikkoa rajoja. Lisäksi erilaiset strategiapelit, kuten Dota 2, työllistävät monia ammattilaistason pelaajia.

Tulevaisuuden pelit

Muutama vuosikymmen taaksepäin peliyhteisöt koettiin eri tavalla kuin nykyään. Nykyisin suurten teknologiamessujen osa nojaa juuri pelaamisen ympärillä. Alalla toimijat ovat nykyajan innovaattoreita.

Pelaamisesta on tullut osa arkea, sillä se on helppoa missä tahansa. Kasinopelejä voi pelata esimerkiksi työmatkalla, sillä tietoverkkojen kehittymisen myötä se on mutkatonta älypuhelimella. Moni kasinoyritys, kuten LeoVegas, panostaa vahvasti juuri älypuhelimille suunniteltuun pelaamiseen. Mukana kulkevien laitteiden nopea kehitys on ollut omiaan siivittämään pelimaailman suosion kasvua.

Kaikissa peleissä on nyt nähtävissä yhä vahvempi interaktiivinen osuus, sillä pelaaja haluaa kokea uppoutumisen siihen. Tulevaisuudessa juuri tämä puoli peleissä tulee taatusti kokemaan radikaaleja uudistuksia. Pelaaminen on myös osa sosiaalista mediaa. Lisäksi sen kautta on helppo rakentaa peliyhteisöjä, joissa yhteiset intressit kaatavat maiden ja kulttuurien välisiä raja-aitoja.

Pelit yhteiskunnan toiminnan apuna

Start up -yritysten joukossa on nyt paljon peliyrityksiä, joiden voimavarana ovat Talouselämän mukaan nuoret, innokkaat ja kekseliäät yrittäjät. Vain harvat menestyvät, mutta työpaikkoja uskotaan olevan tarjolla tulevaisuudessakin. Pelaaminen on siis vakavasti otettava ala.

Pelit käsitteenä on laajentunut, sillä niitä on kehitetty avuksi terveydenhuollon alalle ja oppimisvälineiksi oppilaitoksiin, kuten Polar Heroes on osoittanut.

Tulevaisuudessa pelejä tullaan käyttämään esimerkiksi muistisairauksien hoidossa, vanhusten päivätoiminnan kehityksessä ja terveydenhuollon apuvälineenä. Pelimaailman keksinnöt on siis valjastettu arjen avuksi muuttuvassa yhteiskunnassa, jossa tulevaisuus asettaa uusia haasteita työvoiman jakamisen ja vanhustenhoidon järjestämisen parissa.

Pelimaailma on jatkuvasti muutoksessa oleva ala, jossa suositun ilmiön lanseeraus tietää yhä enemmin töitä. Menestymiseen ei voi jäädä vellomaan, sillä joku toinen saattaa olla keksimässä juuri jotain suurta. Alalla on lukemattomia mahdollisuuksia, joista suurin osa on vielä käyttämättä.